Marktermöglichung durch Recht im Digitalen Zeitalter.
Die digitale Transformation der Märkte birgt neben Effizienzgewinnen auch erhebliche Risiken. Es stellt sich die Frage nach rechtlichem Handlungsbedarf. Dabei sind nützliche Regeln auch in digitalen Märkten zu erhalten. Wird die Aufgabe der...
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Produktinformationen zu „Marktermöglichung durch Recht im Digitalen Zeitalter. “
Die digitale Transformation der Märkte birgt neben Effizienzgewinnen auch erhebliche Risiken. Es stellt sich die Frage nach rechtlichem Handlungsbedarf. Dabei sind nützliche Regeln auch in digitalen Märkten zu erhalten. Wird die Aufgabe der Marktermöglichung durch das Recht erfüllt, kann das Recht auch für die digitale Ära Märkte simulieren. Diesen, gerade im digitalen Zeitalter umso mehr zusammenhängenden Aufgaben ist der vorliegende Band gewidmet.
Klappentext zu „Marktermöglichung durch Recht im Digitalen Zeitalter. “
»Market Enabling through Law in the Digital Age«: The digital transformation of markets does not only yield welfare gains, but also entails substantial risks. The latter raise the question whether legal intervention is warranted. The starting point for an answer to this question is that efficient market rules of the pre-digital era should be applied in digital markets. The law can help to enable and preserve markets of this kind and, thereby, also provide the basis for market simulation through law. The present volume is therefore dedicated to both market making and market simulation, which are even more intertwined in the digital age.
Inhaltsverzeichnis zu „Marktermöglichung durch Recht im Digitalen Zeitalter. “
Robert Freitag/Jochen Hoffmann/Franz Hofmann/Klaus Ulrich SchmolkeMarktermöglichung durch Recht im Digitalen Zeitalter. Eine Einführung
Jochen Hoffmann/Franz Hofmann
Was sind digitale Märkte?
Andreas Maier/Siming Bayer
Künstliche Intelligenz als Marktteilnehmer. Technische Möglichkeiten
Miriam C. Buiten
Desinformationsbekämpfung und Vielfaltsicherung durch Online-Plattformen. Ziele und Grenzen der EU-Plattformregulierung
Johannes W. Flume
On and off markets. Marktpreise als Referenzpunkte zivilrechtlichen Denkens
Stefan Korch
Börsenpreise als Maßstab für Abfindungsleistungen
Autorenverzeichnis
Autoren-Porträt
Franz Hofmann, LL.M. (Cambridge) has held the Chair of Civil Law, Intellectual Property Law and Technology Law at the Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg since November 2016. He completed his »habilitation« at the Ludwig-Maximilians-Universität Munich in the summer of 2016. He received his doctorate in Bayreuth (2009), where he previously had studied law. His main areas of interest are the basic principles in intellectual property law and unfair competition law, issues of enforcement (»Law of Remedies«) and liability issues. A special focus is on the legal issues of digitalization (»digital copyright«) and legal issues around »new media« such as YouTube etc. Robert Freitag, Maître en droit (Bordeaux) completed his studies at the Universities of Göttingen, Bayreuth and Bordeaux. In 2000, he received his doctorate from the University of Bayreuth with a thesis on conflict of laws and his habilitation in 2005 with a thesis on banking law. From 2006 to 2011 he held the Chair of Civil Law, Commercial and Corporate Law at the University of Hamburg, and since 2011 he has held the Chair of German, European and International Private and Commercial Law at the Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg. Prof. Freitag's research focuses on banking and capital markets law, corporate and reorganization law, and conflict of laws. Jochen Hoffmann holds the Chair of Private Business Law at the Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, after having completed his studies, doctorate (1998) and habilitation (2005) in Bayreuth. Before he came to Erlangen he held professorship at the University of Hamburg (2006-2009). His main areas of interest are corporate law, banking law, consumer law, anti-discrimination law and antitrust law, in each case with particular reference to European and international aspects. After studying law and history in Trier, Lausanne and Mainz, Klaus Ulrich Schmolke, LL.M. (NYU) received his doctorate in 2003 with a thesis on corporate
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law at the University of Mainz and, after holding various positions in Bonn, New York and Hamburg, habilitated in 2012 with a civil law topic at Bucerius Law School. He has been a university professor and holder of the Chair of Civil Law, Commercial, Corporate and Business Law at the Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg since 2013.
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Bibliographische Angaben
- 2023, 1. Auflage, 133 Seiten, 8 Schwarz-Weiß-Abbildungen, 8 Abbildungen, Maße: 15,3 x 22,9 cm, Kartoniert (TB), Deutsch
- Herausgegeben: Robert Freitag, Jochen Hoffmann, Franz Hofmann, Klaus Ulrich Schmolke
- Verlag: Duncker & Humblot
- ISBN-10: 342818789X
- ISBN-13: 9783428187898
- Erscheinungsdatum: 11.02.2023
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